پرش لینک ها
مشاهده
بکشید

کاربرد واقعیت افزوده در آموزش

تا سال۲۰۲۵ دو میلیارد از جمعیت جهان را نسل الفا ( متولدین بعد از سال ۲۰۱۰ ) تشکیل می دهند. آنها اولین نسلی هستند که از بدو تولد به صورت طبیعی با تکنولوژي همراه بوده اند و زندگی بدون تلفن ها ، ابزارهای هوشمند و اینترنت را درک نمی کنند.

نیازهای ا این نسل و شرایط جدیدی که دنیا به خاطر پاندمی کرونا با ان روبه رو است، سیستم اموزشی ، معلمان و اولیا را با چالش های زیادی برای درگیر و علاقه مند کردن انها به دروس مدرسه روبه رو کرده.
با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی در زمینه های هوش مصنوعی ( AI )، واقعیت افزوده ( AR ) و واقعیت مجازی ( VR ) ، امادگی ذهنی نسل آلفا ، بهبود سخت افزار و سرعت اینترنت در کشور امکان استفاده از روش های نوین اموزشی برای ایجاد علاقه بیشتر در دانش اموزان نسبت به متون درسی و درگیری بیشتر انها ،با استفاده از تکنولوژی های روز فراهم امده است.

مراکز اموزشی در سراسر جهان با درک این چالش اقدام به استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها برای ایجاد یک تجربه جدید در اموزش برای نسل الفا کرده اند. تحقیقات صورت گرفته بر روی این نسل نشان داده انها علاقه بیشتری به یادگیری از طریق لمس صفحه های نمایش را دارند و مدارس باید به بهبود محیط اموزش از این طریق اقدام کنند. یکی از بهترین تکنولوژی ها برای پاسخ به این نیاز اموزشی، واقعیت افزوده (‌ Augmented Reality )، واقعیت مجازی ( Virtual Reality ) و واقعیت ترکیبی ( Mixed Reality ) می باشد.از طریق استفاده از این تکنولوژی ها، دانش اموزان سریعتر و کاراتر با محتوای اموزشی ارتباط برقرار می کنند و همچنین معلمان امکان ارائه محتوای خلاقانه و جذاب و شخصی سازی شده را برای دانش اموزان دارند.

در ادامه به معرفی اجمالی برخی پروژه های اجرایی در دنیا در این زمینه می پردازیم:

۱) شرکت Indestry با شبیه سازی موجودات زنده در حیات وحش و نحوه زندگی آنها به ارائه پکیج های مدل حیوانات کرده که به وسیله انها مدل های ۳ بعدی حیوانات را در هر مکانی قابل مشاهده است.

۲) شرکت DAQRI، با توسعه یک اپلیکیشن به دانش آموزان امکان می دهد با ترکیب عناصر مختلف به صورت ۳ بعدی فرمول های شیمیایی را ببینند.

۳) اپلیکیشن Brain AR با شبیه سازی مغز انسان و قسمت های مختلف آن به صورت ۳ بعدی کمک می کنند دانش اموزان بخش های مختلف مغز را به مشاهده و نحوه کارکرد ان را درک کنند.

طبق اخرین تحقیقات انجام شده تکنولوژي واقعیت افزوده در اموزش دارای مزایای فراوانی است که در ادامه به برخی از انها اشاره شده است:

۱) افزایش درک محتوای اموزشی

۲) مدت زمان ماندگاری محتوا در ذهن را افزایش می دهد

۳) انگیزه دانش اموزان را بالاتر می برد.

۴) روحیه همکاری را افزایش می دهد.

۵) مدت زمان درگیری با مطالب را افزایش می دهد.

۶) دسترسی به مطالب اموزشی در هر مکان و زمان.

 

در پایان به نظر می رسد حتی با مقاومت هایی که در حال حاضر از طریق سیستم های اموزشی در زمینه تغییر نحوه اموزش است ،این امر با توجه به تقاضایی که از طرف دانش آموزان و شرایط روز جهان هست اجتناب نا پذیر است و خلا پلتفرم هایی که این امر را تسریع می کنند به شدت حس می شود. با توجه به میزان جذابیت و کارایی واقعیت افزوده در اموزش، استفاده و انتخاب پلتفرم هایی که تولید محتوا به صورت واقعیت افزوده در انها به راحتی صورت می پذیرد یکی از روش های جذاب و کارا در این انتقال از روش سنتی به نوین اموزش می باشد.

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.