پرش لینک ها
مشاهده
بکشید

3 نوع هوش مصنوعی کدامند؟

مقدمه

عصر هوش مصنوعی پیش روی ما است و از بسیاری جهات ، ما را مجذوب خود کرده است. ما در اطلاعات ، مقالات و نظریه ها در مورد آن غرق شده ایم. کارشناسان و غیر کارشناسان تلاش می کنند آینده ای را که ناشی از ظهور این فناوری است برای ما پیش بینی کنند. به دلیل جریان مداوم اطلاعات در هوش مصنوعی، تشخیص اینکه دقیقاً چیست دشوارتر می شود. تعداد کمی از ما قادر به تعریف هوش مصنوعی هستیم. بسیاری از ما آن را با سایر کلید واژه ها مانند ” روبات ” اشتباه می گیریم و مترادف می دانیم.

هوش مصنوعی چیست؟

شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که تلاش میکند تا هوش انسانی را شبیه سازی یا با ماشین ها جایگزین کند تا ماشین ها بتوانند کارهایی را که به طور معمولی نیاز به هوش انسانی دارند انجام دهند.

حقیقت این است که با وجود اینکه در محاصره هوش مصنوعی و اطلاعات آن هستیم، کمتر کسی از این اصطلاح به درستی استفاده می کنند. سوء استفاده و سوء تفاهم از این اصطلاح می تواند باعث شود که ما اظهارات و مفروضات غلطی را در مورد آنچه که آینده در اختیار دارد ، قرار دهیم. همانطور که می دانیم ، جهان با یک سرعت رو به افزایش در حال تغییر است ، بنابراین اگر می خواهیم در آینده پیشرفت کنیم ، داشتن تفکر منطقی در مورد این تغییرات بسیار مهم است. برای انطباق در دنیایی با محوریت تغییر، درک پیامدهای هوش مصنوعی بر جامعه و روشن شدن جایگاهمان که باید امروز در کجا بایستیم ، ابتدا باید بین انواع مختلف آن تمایز قائل شویم.

انواع هوش مصنوعی 

1) هوش مصنوعی محدود  Artificial Narrow Intelligence

هوش مصنوعی محدود (ANI) که امروزه در جهان ما وجود دارد. هوش مصنوعی محدود هوشی است که برای انجام یک کار واحد برنامه ریزی شده است – خواه برای بررسی آب و هوا ، بازی شطرنج ، یا تجزیه و تحلیل داده های خام برای نوشتن گزارش های روزنامه نگاری باشد.

سیستم های ANI می توانند در زمان واحد یک کار را انجام دهد و اطلاعات را از یک دیتا ست (Data Set) خاص جمع آوری می کند. در نتیجه ، این سیستم ها نمی توانند بیش از یک وظیفه ای که برای انجام آنها تعریف شده است کار دیگری انجام دهند.

  • دارای توانایی های محدودی است.
  • تنها هوش‌‌مصنوعی است که تا به امروز با موفقیت به آن رسیده ایم.
  • از این نوع هوش در پزشکی برای تشخیص سرطان و سایر بیماری ها استفاده می شود.
  • تشخیص چهره، تشخیص گفتار، دستیار صوتی و اتومبیل های خودران 

نمونه هایی از این نوع هوش هستند.

2) هوش مصنوعی عمومی Artificial General Intelligence 

هوش عمومی مصنوعی (AGI) به ماشین‌هایی اطلاق می شود که دارای هوش انسانی هستند. . به عبارت دیگر ، AGI می تواند هر وظیفه فکری را که یک انسان می تواند انجام دهد را،  با موفقیت انجام دهد. این نوعی AI است که ما در فیلم هایی مانند ” او ” یا سایر فیلم های علمی تخیلی می بینیم که در آن انسان ها با ماشین ها و سیستم عامل هایی که دارای آگاهی و احساسات هستند و تحت تأثیر احساسات و خودآگاهی قرار دارند، در تعامل هستند.

  • با توانایی های انسانی هماهنگ است.
  • این نوع هوش عمومی قرار است از روی مغز انسان ساخته شود.
  • توانایی فکر کردن، تشخیص نیاز، احساسات و تقلید رفتار های انسان را دارد.
  • حدس زده می شود دانشمندان و محققان تا سال 2040 به این نوع هوش دست بیابند.

 3) هوش مصنوعی فوق العاده  Artificial Super Intelligence

نیک باستروم، استاد فیلسوف دانشگاه آکسفورد، سوپر هوش‌مصنوعی را اینگونه تعریف می کند:

“هر هوشی که تقریباً بتواند از عملکرد شناختی انسان در همه حوزه های مورد نظر فراتر رود”    

سوپر هوش مصنوعی (ASI) از هوش انسانی در همه ابعاد، از خلاقیت  تا خرد عمومی  تا حل مسئله پیشی خواهد گرفت. ماشین ها قادر به نمایش اطلاعاتی خواهند بود که ما در فرهیخته ترین افراد انسانی ندیده ایم. این نوع AI است که افراد زیادی نگران آن هستند و نوعی است که افرادی مانند ایلان ماسک فکر می کنند منجر به انقراض نسل بشر خواهد شد.

  •  فرضی و خودآگاه است که می تواند از انسان قوی تر شود
  • این نوع از هوش مصنوعی برای سال ها سوژه داستان ها و فیلم های تخیلی بوده است.
  • در ریاضی، ورزش، هنر، پزشکی، سرگرمی و روابط عاطفی بسیار بهتر از ما عمل خواهد کرد.
  • حدس و گمان های بسیاری از تاثیر این نوع هوش بر بشریت، بقا و نحوه زندگی ما وجود دارد.

در ویدیوی زیر مشاهده خواهید کرد که هوش مصنوعی چگونه به کمک فروش آمده و به عنوان یک بازوی قدرتمند، فروش کسب‌وکارها را افزایش می‌دهد.

جمع بندی: 

در این مقاله ما با انواع هوش مصنوعی و تعاریف و مختصری از کاربرد های آنها آشنا شدیم، همانطور که مشاهده کردید هر کدام از آنها ویژگی های منحصر به خود را داراست و باید دید که در آینده کدام یک تاثیر بیشتری بر زندگی ما انسان ها می گذارند.

نرم افزار چیدمان هوشمند آریس نیز با استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده تجربه جدیدی را برای کاربر فراهم کرده است. نرم افزار چیدمان هوشمند به عنوان ابزاری برای فروش، به رشد و فروش بیشتر کسب‌وکارها کمک می‌کند.

 

CTA-ariis

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.